Smarthealth
  • Nieuws
  • Blogs
  • Topics
    • artificial intelligence
    • beleid
    • cybersecurity
    • data
    • diagnostiek
    • digital therapeutics
    • Digitale zorg
    • femtech
    • financiering
    • fitness & wellness
    • mental health
    • onderzoek
    • preventie
    • privacy
    • Robotica
    • smart homes
    • smart hospitals
    • Smart Stuff
    • startups
    • technologie
    • telehealth
    • wearables
  • Agenda
  • Nieuwsbrief
  • Gadgets
  • Jobs
  • Over ons
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Technologie, Trending

Internationale groei voor FocusCura door samenwerking Apple

Frederieke Jacobs8 juni 2016

FocusCura kwam deze week met een opvallende primeur: het Nederlandse zorginnovatiebedrijf maakt bekend dat zij samen met Apple gaat optrekken bij het internationaal aanbieden van haar apps. FocusCura is het eerste Nederlandse bedrijf dat een zogeheten Apple Mobility Partner wordt. Hierdoor kan FocusCura optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die iOS biedt, het netwerk van resellers en Apple’s expertise op het gebied van design en user interface, aldus CEO Daan Dohmen.

Om zorg op afstand en eHealth-toepassingen bereikbaarder te maken voor een grotere groep consumenten en zorginstellingen, gaat FocusCura samenwerken met Amac en Scholten Awater in Nederland, en partners in Denemarken en Zweden. Daarna volgen meer Europese landen.

Die diensten komen beschikbaar via Apple resellers, de officiële afzetkanalen van Apple, in die landen. In Zweden is dat ATEA, voor Denemarken wil FocusCura binnenkort een reseller-partnership met een Deense leverancier afsluiten. Die partners kunnen technische ondersteuning en begeleiding bieden bij de implementatie van FocusCura apps in de eigen taal.

Apple Mobility Partner

“Ik geloof in iOS als platform, in de veiligheid die Apple biedt en de eenvoud en het gemak van iOS-applicaties. Door deze samenwerking kunnen we ook optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die iOS biedt”, aldus Daan Dohmen, de CEO en oprichter van FocusCura. De software-bouwstenen ResearchKit, HealthKit en CareKit die Apple eerder lanceerden, zijn daar ook een onderdeel van.

Apple ResearchKit onderzoek iPhone

Apple's ResearchKit

“Deze samenwerking stelt ons in staat om gebruik te maken van de expertise van Apple op het gebied van design en user interface. FocusCura krijgt begeleiding in het optimaliseren van onze applicaties voor iOS, het besturingssysteem van Apple.” Dat maakt de applicaties van FocusCura beter, verwacht Dohmen. “Hoe maak je user experience zo simpel dat het voor een arts en verpleegkundige, maar ook voor een zorgconsument, super simpel is om te gebruiken? Met Apple optimaliseren we onze apps voor iPad en iPhone.”

Samenwerking in Nederland

Apple verkoopt zijn producten op dit moment onder andere via Apple-winkels en zogeheten resellers: zelfstandige winkel(keten)s die Apple-producten verkopen, zoals iCentre en Amac in Nederland. Als partner van Apple profiteert FocusCura van dit netwerk van exclusieve verkooppunten.

FocusCura profiteert van Apple's netwerk van exclusieve verkooppunten

In Nederland kunnen winkels als Amac en de technologie leveranciers en consulants van Scholten Awater helpen in het vermarkten van zorgoplossingen van FocusCura. Bijvoorbeeld door in de winkels een demonstratie te geven van beeldbellen of een app waarmee zorgverleners in de thuiszorg de deur van cliënten kunnen ontgrendelen. Bovendien hebben resellers een klantenservice waarmee ze Apple-klanten online en in de winkel kunnen bijstaan. “Dat is in Nederland relevant, maar zeker ook in het buitenland”, aldus Dohmen. “Wij spreken geen Zweeds, en willen een betrouwbare lokale partner om vragen over onze mobiele toepassingen te beantwoorden.”

Foto via a-mac.nl

Foto via a-mac.nl

Niet alleen consumenten worden daarmee geholpen. Resellers zijn ook in de business-to-business (B2B) markten actief, zoals in onderwijs. Daarmee willen ze niet enkel Apple-producten verkopen, maar een totaaloplossing bieden met een netwerk architectuur, voor-geconfigureerde tablets en smartphones, en een klantenservice. Dohmen: “Dat zijn voor ons belangrijke randvoorwaarden om onze applicaties te gebruiken. Door het stuk mobile device management uit te besteden aan partners zoals Amac en Scholten Awater in Nederland en ATEA in Zweden, kunnen wij ons focussen op het ontwikkelen van de allerbeste applicaties voor de zorg."

B2B strategie

Over details hoe en waarom FocusCura een Apple mobility partner werd, doet Dohmen geen uitspraken. Onderzoek door Smarthealth leert echter dat Apple het Partner Mobility Program in 2015 startte met als doel om de positie van het technologiebedrijf in de B2B markt te versterken. Apple is een aanbieder van consumententechnologie, met producten die wereldwijd verkocht worden, en sloot 2015 af met het meest succesvolle boekjaar qua omzet en winst. In de zakelijke markt zijn er echter meer aanbieders van mobile devices voor bijvoorbeeld onderwijs en zorg, waaronder Microsoft en Siemens. Met de dalende verkoopcijfers van iPads werkt het tech-bedrijf aan een Partner Mobility Program om de iPad een aantrekkelijke tool voor bedrijven te maken, concludeert de Wall Street Journal. In 2015 telde Apple 40 partners, inmiddels zijn dat er 90.

Bestaande en nieuwe apps

Bestaande FocusCura apps zoals de ThuisMeetApp en BeeldBellen worden nog beter door de samenwerking met de technologiegigant, aldus Dohmen. “Met behulp van de expertise van Apple kunnen we onze beeldschermzorg-app bijvoorbeeld nog eenvoudiger en toegankelijker maken.” Als voorbeeld noemt hij het aanpassen van bestaande apps met zogenoemde Toegankelijkheidsfuncties in iOS voor mensen met een handicap, die bijvoorbeeld door met hun ogen te knipperen het systeem kunnen bedienen. Ook werkt FocusCura aan een koppeling van haar apps met elektronische patiëntendossiers die in ziekenhuis, thuiszorg en gehandicaptenzorg gebruikt worden.

FocusCura thuiszorg

De nieuwste app van FocusCura voor in de thuiszorg

Maar er zijn ook nieuwe apps gelanceerd. Bijvoorbeeld een app waarmee zorgverleners in de thuiszorg de deur van cliënten kunnen ontgrendelen. Via een onzichtbare deuropener kan de zorgmedewerker de deur openen als de cliënt dit zelf niet kan. De deuropener wordt aan de bestaande deursituatie bevestigd, en kan met een smartphone worden geopend.

FocusCura is aankomende maanden druk met de technologie beschikbaar te maken voor Zweedse en Deense zorgverleners en zorgconsumenten. Dohmen: “Uitbreiding naar België, waar je naartoe kunt rijden en waar men Nederlands spreekt, was een eerste stap. Nu nemen we met twee Europese landen, die qua wetgeving en innovatie-cultuur veel op Nederland lijken, een volgende stap door op afstand met partners een samenwerking op te zetten. Als dat goed gaat, volgt verdere uitbreiding. De interesse in landen als Engeland en Duitsland is er al.”

Tweet
Share
Share
Tweet
Share
Share

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. Afl #04; Jaarbeurs Innovation Mile, Peter Hinssen, groene pleisters en nog veel meer! – Zorginnovisie schreef:
    14 maart 2017 om 08:42

    […] Focuscura gaat met Apple samenwerken […]

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

wellicht ook interessant

beleid    technologie-smarthealth    trending   

Veel artsen niet voorbereid op een toekomst met ICT

7 mei 2014
Philips uGrow
persoonlijke-data    technologie-smarthealth    trending   

Een robot als chirurg: internationale zorgconsumenten over nieuwe technologie

20 april 2017
apps-sites    fitness-wellness    trending   

Karma to go met een mindfulness app

12 maart 2014
Tweet
Share
Share
  • events
  • over ons
  • contact
  • privacy policy

Volg ons:

  • LinkedIn

  • Twitter

  • Facebook

  • YouTube

Nieuwsbrief:

aanmelden

© SmartHealth 2024, All rights reserved.
Voortgangsrapportage eHealth doelstellingen VWS: geen vooruitgangFuture Health Index 2016: Nederlandse zorg toegankelijk, maar connected care...
Scroll naar bovenzijde

GDPR Consent

Deze website gebruikt cookies om het gedrag van gebruikers in kaart te brengen, te analyseren, de gebruikerservaring te verbeteren en om ervoor te zorgen dat relevante informatie en advertenties kunnen worden getoond. Klik op 'voorkeuren aanpassen' om uw toestemmingen voor deze website te bekijken en in te stellen.

Privacy verklaring | Sluiten
Voorkeuren aanpassen