Smarthealth
  • Nieuws
  • Blogs
  • Topics
    • artificial intelligence
    • beleid
    • cybersecurity
    • data
    • diagnostiek
    • digital therapeutics
    • Digitale zorg
    • femtech
    • financiering
    • fitness & wellness
    • mental health
    • onderzoek
    • preventie
    • privacy
    • Robotica
    • smart homes
    • smart hospitals
    • Smart Stuff
    • startups
    • technologie
    • telehealth
    • wearables
  • Agenda
  • Nieuwsbrief
  • Gadgets
  • Jobs
  • Over ons
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu
Apps & Sites, Technologie, Trending

eHealth op de werkvloer: huidige apotheek kan niet voldoen aan wensen van 24/7 online klant

Anna Jacobs26 mei 2015

In de serie eHealth op de werkvloer spreekt SmartHealth met zorgprofessionals die dagelijks te maken hebben met eHealth toepassingen. Veel van die technologische innovaties betekenen op papier efficiënter werken, kwaliteitsverbetering of kostenverlaging. Maar in de praktijk zijn er vaak genoeg obstakels te overwinnen. Een kwestie van tussen droom en daad? Deze week: Pit Janssen, interim-apotheker en ondernemer.

“Samen met mijn technische compagnon (Edwin Hermkens, red.) dacht ik geregeld na over digitale toepassingen voor de farmacie. Nadat we het veld redelijk in kaart hadden gebracht kwamen we erachter dat één allesomvattende medicijn-app in Nederland nog niet bestaat. Dus daar besloten we mee aan de slag te gaan”, vertelt Pit Janssen. “Als lakmoesproef hebben we in een weekend met twee programmeurs samen een app ontwikkeld en die in de App Store gezet. Die app, MedicijnAlarm, werd direct heel goed opgepikt. We werden in een korte tijd benaderd door zowel zorgprofessionals als patiënten die ons complimenteerden met de app. Dat was voor ons de aanleiding om het toen ‘voor het echt’ te gaan proberen.”

Budget voor bier en pizza’s

Janssen en Hermkens stellen een team samen bestaande uit zeven studenten en alumni van de Technische Universiteit van Eindhoven. “Het was voor mij zo’n openbaring wat een talent er rondloopt in Eindhoven. Het is daar toch wel het Silicon Valley van Nederland. Aangezien we geen budget hadden om mensen in dienst te nemen, besloten we samen te gaan werken binnen een bootstrapped constructie waarbij de jongens werken voor een aandeel in ons gezamenlijke bedrijf PharmIT. Het uitgangspunt is dat we geen salarissen betalen, maar wel zorgen voor goede lunch, biertjes en pizza. En als we deze zomer nog een paar weken hard doorwerken, sponsoren Edwin en ik voor iedereen een welverdiende vakantie. Want hoewel alle techneuten er parttime in zitten, worden er in de praktijk veel meer uren in MedApp gestoken.”

"Het was voor mij een openbaring wat een talent er rondloopt in Eindhoven"

MedApp is een online mobiel medicijnplatform. Patiënten kunnen de app gebruiken om hun medicijngebruik in de gaten te houden. Zo kunnen gebruikers medicijnwekkers instellen, bijsluiters bekijken en prijsinformatie raadplegen. En ook handig: door de medicijnverpakking te scannen met een smartphonecamera kan MedApp aangeven of het medicijn geslikt mag worden in combinatie met andere medicijnen. De app, die geschikt is voor zowel iOS als Android, kunnen consumenten gratis downloaden in de appstore. Daar zit volgens Janssen dan ook niet het verdienmodel van MedApp. “Geld vragen voor een consumenten app is in onze optiek geen duurzaam verdienmodel. De Nederlander geeft toch liever geen geld uit aan een app.”

MedApp inname schema en informatie

Inname schema en medicijn informatie in de MedApp

Kansen voor de apotheker

Daarom hoopt PharmIT MedApp op den duur interessant genoeg te maken voor de zakelijke markt. “De Nederlandse apotheker als fysieke outlet kan op dit moment zijn digitaal georiënteerde klanten niet meer bereiken. Wij denken dat wij de apotheek daarmee kunnen helpen. Met de nieuwe versie van MedApp kunnen zij straks eenvoudig contact houden met hun klanten, de mogelijkheid bieden om via de app herhaalrecepten aan te vragen en klanten voorzien van informatie. De apothekers betalen hier een fee voor, en wij zorgen ervoor dat de app voorzien is van de branding van die apotheek. Zo herkennen patiënten dat het hun apotheek is en dat wekt natuurlijk vertrouwen op.”

"De Nederlandse apotheker kan op dit moment zijn digitaal georiënteerde klanten niet meer bereiken"

Maar dat is pas het begin. Volgens Janssen biedt het platform van MedApp namelijk nog veel meer kansen en mogelijkheden. “Als het eenmaal groot genoeg is zullen er allerlei partijen zijn die er de meerwaarde van inzien. Wat dat betreft is de farmacie een mooie markt: medicijnen raken heel veel mensen. Je ziet nu nog veel niche spelers, bijvoorbeeld apps gericht op specifieke oncologische patiënten of mensen met een pollenallergie, terwijl wij juist de volledige breedte opzoeken. Wij hebben in potentie een hele grote doelgroep”, aldus Janssen.

Tegenwoordig staat hij zelf nog maar af en toe als interim apotheker achter de balie, maar hij ziet binnen zijn beroep zeker mogelijkheden voor de app. “Ik ben afgestudeerd als apotheker en heb met m’n voeten in de klei gestaan, dus ik weet waar ik het over heb. Als zorgprofessional wil ik mijn patiënten zo goed mogelijk helpen. Op dit moment kunnen we als traditionele apotheek nauwelijks voorzien in de steeds grotere en constante informatiebehoefte van patiënten en kunnen we daar weinig aan doen. Om ervoor te zorgen dat we patiënten goed informeren en hun medicijngebruik optimaliseren, moeten we nieuwe technieken omarmen.”

MedApp screenshots

Screenshots van de MedApp

Feedback van gebruikers

Janssen is overigens niet de enige die kennis van de werkvloer meeneemt aan tafel bij PharmIT. “Regelmatig organiseren we dagen waarop we met een aantal farmaceuten en een groep techneuten met elkaar om tafel gaan om te sparren over de IT-problemen binnen de farmacie en hoe we die mogelijk op kunnen lossen.”

"Wekelijks krijg ik zo’n vijf à zes mailtjes met opmerkingen, suggesties en nieuwe ideeën"

Maar ook patiënten denken volop mee met de app, vertelt Janssen. “De jonge generatie, tieners en twintigers, is niet geïnteresseerd in het leveren van een bijdrage aan een app of product. Maar de doelgroep waar wij op mikken, de groep mensen die meer medicijnen gebruikt en vaak al wat ouder is, is juist enorm bereid om mee te denken. Wekelijks krijg ik zo’n vijf à zes mailtjes met opmerkingen, suggesties en nieuwe ideeën. Dat is natuurlijk super bevredigend voor ons. Op ons online platform willen we onze community nog actiever gaan benaderen en hen mee laten denken over nieuwe functionaliteiten. Dat levert ook positieve mond tot mond reclame op denken wij, aangezien we gebruikers laten zien dat we de app echt voor hun maken en hun meningen waarderen.”

Over een jaar of twee hoopt Janssen dat MedApp de standaard is op het gebied van mobiele farmaceutische communicatie. “Zeker als we straks wel wat budget hebben kunnen we nog een stuk professioneler te werk gaan. MedApp heeft veel potentie en we hebben een gouden team te pakken. Ondernemen is natuurlijk één groot avontuur, maar ik zie onze toekomst zonnig tegemoet.”

Alle afleveringen van eHealth op de werkvloer lezen?

Tweet
Share
Share
Tweet
Share
Share

2 antwoorden
  1. Hildebrand van Weerd zegt:
    26 mei 2015 op 12:11

    1e logische vraag, mede uit kwaliteitsoptiek, is van welke Database Medapp gebruik maakt als basis voor de App. Dat zal naar ik aanneem een niet NL Database zijn. WebMD/Medscape? Mayo?

    Beantwoorden
    • MedAPP zegt:
      26 mei 2015 op 14:24

      Dank voor de reactie Hildebrand. De MedApp database bestaat zuiver uit Nederlandse informatie en wordt dus niet gevoed met buitenlandse bronnen (zoals WebMD/Medscape/ Mayo)
      Gebruikers van MedApp en MedicijnAlarm scannen barcodes op geneesmiddelverpakkingen en sturen deze door naar de database. Het MedApp-algoritme vergelijkt de aanvragen die binnenkomen, raadpleegt online aanvullende informatie en legt een compleet voorstel voor aan een farmaceutische medewerker. De medewerker heeft ter validatie beschikking over informatie van fabrikanten en zorgverzekeraars. Deze werkwijze blijkt verrassend effectief en PharmIT denkt dat de dataset momenteel voldoende accuraat is voor de gebruiker van de MedApp. Gebruikers worden overigens aangemoedigd om de data te valideren en vriendelijk verzocht om eventuele fouten te communiceren naar het MedApp-team. Graag tot toelichting bereid.
      Groet, team MedApp

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

wellicht ook interessant

IDx-Dr software kan diabetische retinopathie opsporen met AI
beleid    technologie-smarthealth    trending   

Meer grip op artificial intelligence in de zorg

16 januari 2019
eHealth op de werkvloer: de rode draad van 2013
apps-sites    beleid    technologie-smarthealth    trending   

eHealth succesformule? Hands-on, vanaf de werkvloer, kan zonder subsidie

13 januari 2014
apps-sites    femtech    fitness-wellness   

Livongo: van diabetes naar depressies bij jonge ouders

16 mei 2019
Tweet
Share
Share
  • events
  • over ons
  • contact
  • privacy policy

Volg ons:

  • LinkedIn

  • Twitter

  • Facebook

  • YouTube

Nieuwsbrief:

aanmelden

© SmartHealth 2024, All rights reserved.
Newsroom: zelfmanagement studie met Withings WiFi bloeddrukmeter voor thuisPrivacy-wetgeving: the beauty and the beast
Scroll naar bovenzijde

GDPR Consent

Deze website gebruikt cookies om het gedrag van gebruikers in kaart te brengen, te analyseren, de gebruikerservaring te verbeteren en om ervoor te zorgen dat relevante informatie en advertenties kunnen worden getoond. Klik op 'voorkeuren aanpassen' om uw toestemmingen voor deze website te bekijken en in te stellen.

Privacy verklaring | Sluiten
Voorkeuren aanpassen