Het gaat slecht met het middensegment van de fitnessbranche. Sportscholen concurreren elkaar daar de pan uit en met een lage gemiddelde bezoekfrequentie van clubleden is de toegevoegde waarde van de sportschool laag. De welbekende prijsvechters worden soms als boosdoeners beschouwd, maar de schuld mag dichter bij huis gezocht worden, meent onderzoeker Jan Middelkamp. “Degene die zich niet voldoende aanpast sterft uit”, aldus de voormalig COO van verschillende sportschoolketens. Hoe zou de sportschool er anno 2015 uit kunnen of moeten zien? En in hoeverre speelt digital health daarbij een rol?
Afgelopen vrijdag vond in Houten de jaarbijeenkomst van Fitvak plaats, de branchevereniging van ondernemers in de fitnessbranche. Daar stond het thema the future of health & fitness en technologie centraal. Hoewel de meeste aanwezigen eerst nog op hun netvlies moeten krijgen wat technologisch gezien allemaal al mogelijk is, worden de kansen en de bedreigingen van technologie binnen de fitnessbranche wel erkend.
“De schoenmaker die zich in geen enkele mate heeft aangepast is inmiddels ook failliet”.
Een terecht gevoel, meent Middelkamp. Volgens hem zouden sportscholen verder moeten kijken dan het uurtje sporten wat er bij hen op de vloer plaatsvindt. “Wat eet iemand thuis, slaapt iemand genoeg, wordt er gerookt of veel gedronken? Die dingen spelen allemaal ook een essentiële rol bij iemands gezondheid, maar daar wordt in de sportschool op dit moment geen aandacht aan besteed.” Het argument ‘schoenmaker blijf bij je leest’ veegt Middelkamp van de tafel. “De schoenmaker die zich in geen enkele mate heeft aangepast is inmiddels ook failliet”. Kortom: er dient een verandering plaats te vinden. Het omarmen van technologie, digital health, is daarbij van groot belang.
Locatie, apparatuur, kennis en motivatie
Eerst nog even terug naar de basis. Hoe ziet een traditionele sportschool eruit? Wat koopt een klant voor een maandabonnement van vijfentwintig euro? Allereerst locatie, een fysieke ruimte om naar toe te gaan om te sporten. Daarnaast koopt een klant de mogelijkheid om gebruik te maken van apparatuur. Roeimachines, gewichten of trimfietsen: producten die de meeste mensen niet thuis in hun bezit hebben, maar waar zij wel graag mee willen trainen. Daarnaast koopt een klant kennis. Afhankelijk van het maandbedrag heeft een klant in meer of mindere mate toegang tot kennis en advies over het doen van bepaalde oefeningen, over persoonlijke fitnessdoelen of andere sport-gerelateerde zaken. Tenslotte vertegenwoordigt een abonnement van zeg vijfentwintig euro naast een materiële waarde ook een emotionele waarde. Een sportschool levert motivatie, sfeer, stimulans en gezelligheid. Een vaste Zumba-les op de woensdagochtend is voor velen een goede stok achter de deur.
De technologische ontwikkelingen die op dit moment gaande zijn zorgen ervoor dat er verschuivingen plaatsvinden en dat er aan deze vier elementen - locatie, apparatuur, kennis en motivatie - wordt getornd. Door health tech gaat de markt op de schop. Nu maakt een app op een smartphone nog geen roeimachine in de woonkamer, dus het onderdeel apparatuur kan – voorlopig althans - nog buiten beschouwing gelaten worden. De gebieden kennis, motivatie en locatie liggen echter volop in het domein van digital health.
Kennis
Sporters advies geven over de intensiteit van een training, spierbelasting en herstelduur is niet langer alleen maar weggelegd voor personal trainers en sport instructeurs. Het afgelopen jaar zijn er producten op de markt gekomen die dit stukje kennis feilloos oppakken. Een voorbeeld daarvan is PulseOn, een fitness tracker met ingebouwde hartslagsensor.
Kennis delen en advies geven is niet langer alleen maar weggelegd voor personal trainers en sport instructeurs
De tracker van PulseOn geeft in de bijbehorende app een gebruiker na afloop een cijfer voor de intensiteit van een training. Daarnaast geeft de app aan hoe lang een gebruiker aan moet houden als rustperiode, om zo mogelijke blessures te voorkomen. Of neem Moov, een real time personal fitnesscoach. Moov gaat nog een stuk verder dan apps als Evi, RunKeeper of iSmoothRun, die jou tijdens het lopen vertellen hoe het gaat, en of je voor- of achterligt op je schema. De sensoren in de tracker kunnen namelijk zeer nauwkeurig beweging registeren en een sporter zo van feedback voorzien: je staptempo ligt te laag of je landt te zwaar. Oftewel: eigenschappen die hardloopcoaches ook bij hun pupillen optimaliseren om betere lopers van ze te maken.
Motivatie
Op het gebied van motivatie is de invloed van digital health ook voelbaar. Motivatie wordt gezocht en gevonden buiten de sportschool. Enerzijds dagen dragers van activity trackers of fitness banden zichzelf en hun omgeving uit om iedere dag voldoende te bewegen. Het idee van die trackers van Jawbone, Fitbit of Garmin is dat je juist niet alleen in de sportschool, maar ook daar buiten in beweging moet komen. De trackers van deze fabrikanten zijn dan ook voorzien van talloze motiverende opties (een rood gloeiende balk in beeld of een trilfunctie als het tijd is om weer op te staan) en uitdagende functies in de app – zoals Fitbit’s Challenge. Het onderwerp van de nieuwsbrief die fitnesstracker-fabrikant Misfit deze week verstuurde slaat de spijker op de kop: Move More, Without the Gym.
Het buikspierkwartier kan je via een app volgen in je eigen woonkamer
Bij het trainen worden (amateur)sporters ondertussen ondersteund door het onuitputtelijke aanbod van workout-apps voor op de smartphone, tablet of smartwatch. Het welbekende buikspierkwartier kan via een app plaatsvinden in de eigen woonkamer, inclusief tikkende tellers en motiverend gebrul van een digitale drilinstructeur. En sporters die nog een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken, kunnen hun hart ophalen bij de vele zelfbenoemde fitnesscoaches die via verschillende sociale media opstaan en hun volgers via video, tekst en foto’s inspireren om meer te bewegen of gezonder te eten. Of via een ander bekend verschijnsel: een Facebook Challenge, waarbij er via dit sociale media kanaal honderd – al dan niet duizend – mensen gezamenlijk werken aan strakkere billen of stevigere buikspieren.
Locatie
Ook het element locatie staat dankzij digital health op losse schroeven. Een concreet voorbeeld is de opkomst van het Nederlandse Fitmo. Fitmo is een Marktplaats voor sporters en fitnessinstructeurs. Een sporter betaalt een x bedrag per maand, waarvan 80% naar de trainer gaat en 20% naar Fitmo. Daarvoor heeft een Fitmo-klant eenmalig een video-intake gesprek, de rest van de communicatie en coaching verloopt virtueel. Apps als RunKeeper of MyFitnessPal, maar ook een WiFi-weegschaal of activity tracker kunnen eenvoudig aan de Fitmo-omgeving gekoppeld worden, zodat een trainer op die manier goed zicht kan houden op de ontwikkeling van zijn of haar cliënt.
Nu heb je met Fitmo nog te maken met een ‘echte’ virtuele coach – waar je iedere maand een bepaald bedrag voor betaalt – maar er komen ook steeds meer apps op de markt die het mogelijk maken om met een opgenomen video mee te trainen met een ‘personal trainer’. Bijvoorbeeld Nike+ Training Club, FitStar, FitOrbit of één van de nieuwste: Fitnet.
Een ander voorbeeld van een verschoven businessmodel dankzij technologie is ClassPass. ClassPass is een New Yorks bedrijf dat ongelimiteerde toegang biedt tot 2000 verschillende sportstudios- en scholen door het land (in o.a. New York, LA, San Francisco en Chicago) voor $99 per maand.
Fitmob kiest voor hippe trainers die je per sessie met je smartphone boekt en betaalt
Via een online platform kunnen gebruikers zien welke aangemelde sportscholen in de buurt meedoen en zich direct aanmelden voor lessen. In september 2014 had het bedrijf al 500.000 reserveringen via hun platform, inmiddels loopt de teller over de 1,5 miljoen reserveringen, aldus techblog TechCrunch. Onlangs werd bekend dat ClassPass grote concurrent Fitmob heeft gekocht. In plaats van dure sportscholen met high-tech apparatuur kiest Fitmob voor workouts door hippe trainers die je per sessie met je smartphone boekt en betaalt. Enkele investeerders van naam geloven in ieder geval in het concept, want Fitmob haalde tijdens een van de eerste investeringsrondes voor 10 miljoen dollar aan durfkapitaal op. Dankzij de koop van ClassPass bundelen beide partijen op dit moment in Amerika dus hun krachten voor de ultieme sportschool van de toekomst.
Ook in Nederland probeert OneFit eenzelfde initiatief van de grond te krijgen. Met een maandkaart van €49,- kunnen klanten van OneFit terecht bij 386 aangesloten sportscholen, yoga-, vechtsport- of crossfit-studios door heel Nederland.
Blended care
De bovengenoemde voorbeelden zullen één ding duidelijk maken: de gespannen verhouding van sportschooleigenaren tot digital health is terecht. Dankzij de invloed van digital health zullen bepaalde diensten en services gaan veranderen of zelfs helemaal verdwijnen. Daar staat tegenover dat technologische ontwikkelingen ook nieuwe kansen en mogelijkheden bieden.
De gespannen verhouding van sportschooleigenaren met digital health is terecht
Iets waar sportschoolhouders aan zouden kunnen denken is een blended model, waarbij gekeken kan worden naar andere sectoren als de geestelijke gezondheidszorg of fysiotherapie. Binnen deze sectoren wordt blended care – een combinatie van fysiek en virtueel – contact steeds vaker toegepast. Het intakegesprek tussen cliënt en zorgverlener vindt face-to-face plaats, vervolgens gaat een cliënt zelfstandig, en onder begeleiding van een app, aan de slag met zijn of haar oefeningen. Eén keer in de zoveel tijd komt de cliënt terug voor een fysieke controle bij de zorgverlener. Zo’n blended abonnementsvorm zou ook binnen de sportschool passen. Een klant kan tegen gereduceerd tarief één keer in de week in de sportschool komen sporten en werkt de andere dagen zelf aan zijn of haar sportdoelen. Dankzij het ruime aanbod aan apps en wearables met coachingsfuncties hoeven sportscholen zelf geen producten hiervoor op te markt te brengen - liever niet zelfs - maar kunnen zij aanhaken op één van de bestaande producten.
Daarop voortbordurend zou een samenwerking met een partij als Fitmo binnen zo’n blended model ook een mogelijkheid zijn. Fitmo heeft het online distributie- en verdienmodel, een sportschool kan de fysieke schakel hier aan toevoegen. Het feit dat iemand met een virtuele trainer sport, lijkt in principe niet weg te nemen dat een klant niet ook nog gebruik wil maken van de bakstenen sportschool.
Fitness wearables
Een ander potentieel kansrijk gebied binnen de fitnessbranche is de wearable markt. De wearable markt is namelijk nog steeds booming. Uit onderzoek van Business Insider blijkt dat de globale wearable markt (waar fitness wearables dus een integraal onderdeel van uit maken) een stevige groei door gaat maken. Werden er dit jaar wereldwijd nog ‘maar’ 33 miljoen wearables verkocht, dat aantal stijgt naar 148 miljoen wearables in 2019. En het interessante is: tussen 2018 en 2020 zal 25% van al deze fitness wearables wereldwijd verkocht gaan worden via niet-traditionele retailkanalen als sportzaken, warenhuizen of electronica-winkels. Zorgverzekeraars, diëtisten maar ook sportscholen zullen fitness trackers onderdeel van hun business model gaan maken, aldus onderzoeks- en adviesbureau Gartner. Bijvoorbeeld door deze producten tegen een gereduceerd tarief aan te bieden aan hun klanten of trackers in combinatie met andere diensten of producten te gaan leveren.
Data in de gym
Sporters die trainen met de trackers van Adidas of Polar of de app van RunKeeper weten dat deze producten van zichzelf voorzien zijn van geavanceerde coaching functies. In de app of online omgeving kunnen sporters terecht voor een gedetailleerde weergave van hun training, maar ook voor advies over trainingsdoelen of hersteltijd.
Sportschoolhouders of -instructeurs kunnen zelf ook hun voordeel doen met apps en online programma's
De toegang tot deze informatie, zal voor veel sporters echter niet wegnemen dat ze het prettig zullen vinden om met hun data en vragen bij een real life instructeur of coach terecht kunnen. Als sportschoolhouders of -instructeurs op de hoogte blijven van het bestaande aanbod van apps en online programma’s kunnen zij niet alleen hun klanten goed ondersteunen, maar hier ook zelf hun voordeel mee doen. Die eerder genoemde Fitbit Challenges of Jawbone Duels zouden mogelijk een goede manier van klantbinding kunnen zijn. En laat daar met de teruglopende bezoekcijfers nu net behoefte aan zijn binnen de sportschool.
Gezondheid in de spotlight
Hoe je het ook wendt of keert, de traditionele sportschool zal op den duur uit het straatbeeld verdwijnen. Kleinere, boetiek-achtige studio’s zullen overeind blijven, zeker wanneer er op deze plekken verder wordt gekeken dan het uurtje sporten dat binnen de wanden van de studio plaatsvindt. Vanuit de fitnessbranche zal er steeds meer aandacht komen voor de algehele gezondheid van de klant, waar slaap en voeding ook een integraal deel van uitmaken.
De bedreigingen en kansen van digital health binnen de sport- en fitnessbranche gaan hand in hand. Partijen die zich niets van alle ontwikkelingen aantrekken en zich niet aan willen of kunnen aanpassen, gaan het zacht uitgedrukt zwaar krijgen. En dat zal de positie van ondernemers binnen de fitnessbranche die technologie wel weten te omarmen alleen nog maar versterken.
[accordion]
[acc title="Foto credits:"] via Flickr https://flic.kr/p/MsPgQ[/acc]
[/accordion]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!